Как спестявам пари?

Здравейте!

По принцип съм с широки пръсти, когато става въпрос за купуване на козметика, но за всичко останало съм доста по пресметлива (не я харесвам тази дума, но май няма по-подходяща) и пестелива. Събрах 15 основни съвета, които научих до сега и реших, че ще е интересно да ги споделя с вас. Някои може да ви се сторят крайни, но всеки си има приоритети в живота и решава за кое е готов да инвестира повече средства и от кое да спестява. Не съм някакъв икономически гуру, но при мен тези трикове дават резултат!

Разчистване: 

- всички сме затрупани с вещи, които не ни трябват. Някои стар неработещ уред на тавана, дрехи, които са ни: малки, стари или вече не харесваме, стари учебници и книги, от които вече нямаме нужда. А защо ги държим? Може да направим толкова полезни неща с тях!
Веднага се сещам за две:
1. да ги дарим
2. да ги продадем
и в двата варианта ще зарадваме някой друг, ще разчистиш място в гардероба и в живота си и ще бъдеш по-щастлив/а.

Разделно пазаруване:

- не бих казала, че това е вариант за всеки, защото е необходимо време, но аз го правя, за това и го споделям. Какво ще рече "разделно пазаруване": това е лесен начин да спестим пари, когато направим бързо интернет проучване преди да се отправим към магазините. Разгледайте промоциите и офертите, сравнете цените и изберете най-изгодните. Направете си списък и действайте, портокалите са 0,95 ст. в магазин Х, значи ще ги вземете от там, както и хляба и млякото, в магазин У пък на оферта излиза месото и картофите, ще ги вземете от там.

Homemade food:

- винаги излиза по-изгодно за джоба да се храните вкъщи, да не говорим за това колко по-полезно е. Трикът тук е да не преувеличавате възможностите си- една тава ориз за 1 човек? Не, направи порции за определен брои дни и определи ден за готвене, за да не се налага да изхвърляш храна, което са си пари на вятъра ( средно американците изхвърлят 390 долара годишно ).

Води си точен отчет:

- организирай финансите си в една тетрадка, на определено число всеки месец записвай с колко пари разполагаш в момента, очакваш ли скоро приходи, направи графа за сметки и неочаквани разходи и следи движението на парите си. Ако предпочиташ модерна версия на старата тетрадка, аз използвам приложението Monefy, което помага за разпределяне на личните финанси.

Кажи Stop на цигарите:

- колкото и банално да звучи за всички пушачи, направете го за себе, от това печелят не само белите ви дробове, но и портмонето ви и то мноооого!

Разпродажби:

- не знам кога последно съм си купувала нещо в пълната му стойност, за тази цел се изисква предимно търпение, вижте повече тук!

Пази касовите бележки:

- назабравяйте да си вземете касовата бележка от магазина, когато пазаруваш, така ще държите финансите си под контрол и винаги ще знаете колко точно харчиш и имаш.

Яж свежа храна:

- свежата сезонни плодове и зеленчуци винаги са по-изгодни от полуфабрикатите, няма нужда да споменавам колко по-здравословни и вкусни са те! Един бърз съвет ако обичате банани- всъщност най-здравословни са бананите с черни точки по-кората, тогава те всъщност са узрели, обикновено и цената им е малко по-ниска, защото са загубили търговския си вид. Има решение и за презрелите банани, може да ги направите на banana bread, скоро ще има и рецепта!

Колективно пазаруване и ваучери:

- пълно е с такива сайтове, така че няма да изпадам в подробности. Това е лесен начина да спестите пари от фризьор, маникюр и СПА, също така може да пробвате екзотична храна или да отидете на почивка с огромно намаление.


Спести пари от пластмасови торбички:

- 3015 година ще се разгради торбичка произведена днес, наистина ли искаш да причиняваш това на планетата? За производството им са необходими 16 милиарда литра петрол на ден, защо са ти необходими, когато има сладки пазарски чанти за многократна употреба. Пробвайте такава от лен, не само изглежда eco, но е и много здрава!

Не ходи гладен/а на пазар:

- това е най-лесният начин да се спасиш пари от ненужните покупки!

Наистина ли телевизията е must have:

- това може да ви се стори доста крайно, но наистина ли имате нужда от всички 1000 канала, за които плащате, колко от тях гледате всъщност? Аз нямам телевизор от 3 години и определено се чувствам по-добре, не само имам повече време, но колкото и странно да звучи, доказано е, че лошите новини се приемат по-добре под формата на текст, все пак знаем как медиите могат да манипулират общественото мнение. Сега гледам каквото аз реша, чета каквото аз реша и като цяло имам собствено мнение и повече свободно време.


Спести пари от тарифния си план:

- 1 милион минути, 10 GB трафик и всякакви други оферти само за... , освен ако не работите с този телефон реално няма нужда да плащате за услуги, които не използвате. Следете колко говорите и изберете тарифен план, който наистина отговаря на потребностите ви, а и нека телефона ви не е основното средство за комуникация. Винаги, когато можете се срещайте лично с хората избирайте този вариант, нищо не може да замени истинското общуване, така телефона ще ви е необходим само, за да уговорите срещата си. Също така е по-добре и за вашето здраве, дългото говорене по телефона може да ви докара кожни проблеми, защото телефона са затопля и това вреди на кожата, да не говорим за това колко е мръсен по принцип.

Използвай това, че си студент/ ученик/ пенсионер максимално:

- карта за градския транспорт, за БДЖ, за библиотека, по-ниски цени на билетите за театър, кино, опера, балет, музеи или пък за концерти. Това са само малка част от нещата, от които може да се възползвате ако влизате в една от изброените групи.

Бързо пестене от сметки:

- кранчето на чешмата капе (губите от 1 до 2 кубика годишно), няма защо да ви казвам, че първо това е пагубно за планетата, второ парите ви буквално отиват в канала. Същото се отнася и за електроенергията, най-лесното, което може да направите е да изключвате всичко от контакта, когато не го използвате. Електроуредите използват енергия, дори когато са в режим Standby. Другото "добро дело" е да смените крушките с енергоспестяващи, но тук ви трябва първоначална инвестиция, защото те са малко по-скъпи от нормалните, но пък животът им е по-дълъг и спестявате с тях.

Предполагам, че и вие имате някакви спестовни трикчета, може да ги споделите в коментарите! Също така харесват ли ви такъв тип публикации?

Love,
Snejana

You May Also Like

10 коментара

  1. Доста полезни съвети :)))

    ОтговорИзтриване
  2. Все едно слушам леля ми,честно тя ми е казвала същите неща още преди доста години,когато започнах да живея сама :) Не мога,пък и не искам да робувам на оферти и промоции,един живот имам и мисля,че времето прекарано в обикаляне за търсене на промоции и тем подобни не са ми в кръвта. Не ме разбирай погрешно,съгласна съм,че трябва да се пести и казвам ти го като майка,която от много отдавна не мисли само за собственият си г...з :)) Гледам ако мога да вземеш нещо с намаление,но не е задължително. Ти си млада,свободна и имаш време на разположение,когато си с деца и домакинство е различно и ще го разбереш някой ден. Иначе поста ми хареса много,забавен е и полезен много,ако го прочете мъжът ми ще каже евала на момичето :))) Цункиии <3

    ОтговорИзтриване
  3. Много хубав пост! Това с ходенето със сит стомах на пазар трябва да го пробвам.

    ОтговорИзтриване
  4. И на мен ми беше интересно и полезно :)) Аз също нямам телевизор и следя промоциите!! Също имам едно прасенце,в което всяка вечер изсипвам стотинките,които имам в портмонето . Така хем не усещам,че"влагам" много пари,хем след няколко месеца съм събрала доста.

    ОтговорИзтриване
  5. Публикацията ми хареса. Нищо не ми се стори крайно, напротив - всички неща са доста разумни.
    Само първото не ти се вписва съвсем в идеята. Ако е било да не купуваме излишни неща - ок. Иначе с подаряването/продаването не пестиш пари - в единия случай не променяш баланса си, в другия - имаш приход. Ако приходите са пестене, то всички, или поне повечето от нас, пестим :)

    От списъка ти не можах да разгадая само хляба откъде трябва да го вземеш :D

    Мнението ти за телевизията ме накара да се усмихна широко!

    Като трикове на прима виста от мен тези:
    1)Не носете много пари в себе си, когато нямате нещо належащо за пазаруване. Забравете за картите - те са само за спешни случаи (освен, ако не сте от онези хора, които и за под левче си подават картата! Тогава едва ли се замисляте за пестене, всъщност)
    2) не се презапасявайте с хранителни продукти (което е нещо като допълнение към домашно приготвената храна)
    3) не си купувайте (отново) неща, които използвате рядко или изобщо не използвате с идеята, че ще ви послужат - някога???
    И от тук 4) Вземайте неща назаем от приятели, не е нужно да притежавате всичко!



    П.П.Не съм съгласна с Галя. Ако човек си изгради това нещо като навик, то е все тая с колко време разполага, дали мисли само за себе си или и за още хора в домакинството. ;)

    ОтговорИзтриване
  6. Mariela,няма навици за това,то или ти идва от вътре или не! Навик мога да си изградя да закусвам сутрин,както и направих,но да робувам на промоции не,никога не е било и едва ли ще стане.Има хора с широки пръсти и такива с не,е аз съм от първият вид,обичам да опитвам на макс от живота,пък каквото сабя покаже :)))

    ОтговорИзтриване
  7. Това със стотинките и аз го правя. Оставям си само две по 1 лев и две по 50 стотинки. Удивително бързо се натрупват. Иначе много готин пост! И да, преследването на оферти не е за всеки. Както може да те накара да се чуувстваш много готино ефективна, така и ужасно мизерно. Всеки трябва да си знае какво може да глътне и какво не.

    ОтговорИзтриване
  8. На мен това скъперничество ми е малко безумно. Обичам промоциите и намаленията, но не бих имала времето, нервите и желанието да им робувам. Въпреки това ми беше интересно да прочета поста ти и уважавам подобен тип постоянство :)

    ОтговорИзтриване
  9. Много хубав пост! Съгласна съм с всичко! Аз лично си записвам в един тефтер месечните сметки. От скоро си записвам и колко пари за козметика давам месечно. Промоциите ме изкушават много и често купувам неща, които са намалени, дори и в момента да не са ми необходими. Смятам, че няма как да не си правиш сметката, ако живееш в България. Тук не получаваш чекове на всеки 2 седмици, а 1 месечна заплата, която не е кой знае колко голяма, за да пазаруваш каквото искаш и да се "запасяваш", ако няма промоции.

    ОтговорИзтриване
  10. Много полезни съвети ,ще напрвиш ли и втори пост с такива съвети?

    ОтговорИзтриване